O
brzmieniu nagrania decyduje wiele czynników. Instrumenty, wokaliści,
mikrofony, miksowanie, mastering itd. Nagrywanie polega na
rejestrowaniu wielu osobnych tracków, pracy nad brzmieniem
poszczególnych ścieżek i połączeniu wszystkich części w
całość. Chociaż można dowolnie kształtować
brzmienie na poziomie pojedynczych ścieżek, po zmiksowaniu do stereo wprowadzanie zmian w brzmieniu staje się
trudniejsze. Jednak zawsze na każdym etapie
zmiana brzmienia pociąga za sobą ingerencję w substancję
dźwiękową i skutki tych zmian można zmierzyć. Zmiany w brzmieniu
są zmianami w sygnale. Praca
inżynierów dźwięku polega na tym, że manipulują oni jego
właściwościami w celu uzyskania
określonego efektu
Wiele
osób uważa, że sprzęt odtwarzający muzykę ma takie same
możliwości, jakie mają inżynierowie dźwięku w czasie nagrywania
i miksowania i twierdzą, że sprzęt w charakterystyczny dla siebie
sposób „buduje” brzmienie, bo każdy sprzęt działa na swój sposób.
Oczywiście im lepszy sprzęt tym lepiej on „buduje” i tym
bardziej atrakcyjne staje się brzmienie. Jakoby sprzęt skądś "wie"
jak brzmi dane nagranie i w jaki sposób je
poprawić, gdyż inżynier masteringu oraz zespół ludzi pracujących nad nim wcześniej nie wykonali poprawnie swojej pracy. I teraz
przykładowo jeśli nagranie brzmi zbyt ostro lub twardo, to sprzęt
odtwarzający je przytępi i rozmiękczy, a gdy tępo i miękko, sprzęt je wyostrzy i utwardzi. Sprzęt
również skądś ma "wiedzieć", że plany są ułożone
źle i je poprawi czyli ułoży właściwie, a nieuporządkowana
scena dźwiękowa zostanie uporządkowana.
Skąd
sprzęt ma wiedzieć jak jest zrealizowane jakieś nagranie? I jak ma wpłynąć na brzmienie, skoro nie ma
takich możliwości, jakie ma np. D.A.W. (Digital Audio Workstation)?
Nie wiadomo również skąd sprzęt grający wie w jakim stopniu ma
zastosować dany efekt czyli w jakim stopniu zmiękczać lub
odwrotnie – utwardzać. Inżynier dźwięku potrzebuje często
kilku dni i wielu prób, aby wyważyć intensywność danego efektu,
a sprzęt trafia w złoty środek przy pierwszym podejściu w czasie
rzeczywistym. Jednak sprzęt musi odtworzyć dźwięk nie
wprowadzając do niego żadnych zmian, gdyż każda zmiana oznacza
zniekształcenie. A skoro nie można
sygnału zniekształcić, nie można też wpłynąć na jego
brzmienie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz